Alla inlägg under januari 2013

Av sarahw - 21 januari 2013 19:55

Just när jag kände mej som piggast så slog förkylningen till.. Istället för träning fick jag hitta på nåt annat kul. Det blev Bio-tema för hela slanten! Igår var vi och såg "Django" och till helgen blir det "Ego" och "Sune i Grekland".

         

Av sarahw - 14 januari 2013 22:07

Att det är härligt med Nytt År! Ut med allt pynt och in med det ljusa, avskalade och fräscha! Vad kan man då förvänta sej för roligt 2013? Fast jag delvis tror på ödet så är det ändå till 99% upp till en själv.Så därför har jag bestämt att detta år ska jag satsa extra mycket på mej själv. Efter våran härliga resa har jag fått en otrolig energi och känner mej starkare är någonsin. Jag siktar som vanligt högt och tror mej komma en bra bit på vägen!

   

Av sarahw - 14 januari 2013 16:10

Varje gång jag sätter mej vid datorn kommer Alicia ropandes: Dassa! (Dansa)

Verkar som att det är fler än jag som längtar tillbaka till Sunwing Resort  



Av sarahw - 3 januari 2013 07:37

Vi bokade resan redan i Januari 2012 och jag var redan då tveksam om vi verkligen skulle stå ut med flygresan med en liten tjej på 1år och 4 månader... Men resten i vårat stora (16st) sällskap övertygade mej att det skulle gå bra.

När vi var på väg till Kallax så var Alicia ovanligt gnällig och plötsligt kräkdes hon ner hela sej själv. Fruktade att hon fått kräksjuka... Men efter ett klädbyte på Kallax var hon som ny igen och vi kunde åka vidare till Arlanda. Våran familj + Bellas åkte för att bo en natt på Scandic Infra City.

                                                  

Efter frukosten på onsdag morgon åkte vi tillbaka till Arlanda och bänkade oss på flyget till Phuket. Flyget var ca:1 h försenat och flygtiden var ca:11h.

 

Resan gick verkligen över föräntan. Alicia sov i ca en timme efter start, sen lekte hon på och nedanför sätet i timmatal. I stutet av resan blev hon lite övertrött och gnällig innan hon somnade ett par timmar.. Albin spelade mest och sov inte en endaste minut. Vi landade ca:02 svensk tid och kl 08 lokal tid, så första dagen var lite tuff då man knappt sovit nåt på flyget.

Vi bodde på Sunwing Resort Kamala beach (4+ hotell), i en Happy Baby suite där man fick låna barnvagn,barnstol,spjälsäng,potta,badbalja,bumbo och babysitter. Vi hade även ett staket runt terrassen som vätte ut mot en av dom 7 poolerna.

   

Vi hade bokat Sunwing Inclusive vilket innebar att vi fick frukost varje dag, lunch och middag 10 av 14 dagar. Verkligen toppen! Det var Buffé inkl. dryck som ingick. Tur vi hade förbokat, för det var dyrare att äta på plats (Ca:115:-). Räknade att vi betalade ca:80:-/vuxen per måltid och då åt barnen gratis från Lollo & Bernies Buffé. Albin som är superkräsen hade säkerligen svultit ihjäl om han inte haft många rätter att provsmaka av innan han hittade något som passade. Alicia däremot mumsade från allt på buffén ända tills vi hejdade henne! Dom dagar vi åt på restaurang var ingen höjdare eftersom Alicia inte är så bra på att vänta...

   

På hotellet fanns det massor med aktiviteter. Det var lekar i miniland, träningspass och barn och familjeshower på kvällarna. En riktigt höjdare var gruppträningspassen som var både på mornar och eftermiddagar. Tyvärr inte på onsdagar och lördagar. Jag hann ändå medverka på 8 pass som bestod av Sats Core, Sats Energy, Sats powerstep och vattenaerobic. Sats Energy var grymt jobbigt och inget för nybörjare.  Jättekul med en utmaning!

     

Alicia & Folke älskade Minidiscot med Lollo & Bernie och Albin & Elias ville gärna se familjeshowerna.  

Annars badade vi mest hela dagarna, antingen i poolerna eller nere på stranden. För Albin som nyss lärt sej simma var det perfekt att han fick träna sej hela dagarna.

     

Vi strosade ofta nere på "stan" i Kamala på kvällarna. Thailand är ett riktigt shoppingland!

 

I början kändes det lite jobbigt med allt prutande, men efter ett tag lärde man sej. Vi åkte dit med 3 resväskor och hem med 4, så det blev en hel del nytt. Bla så sydde jag upp en "kinaklänning" och Andreas slog på stort med en kostym med väst, extra byxor och 5 skjortor, allt till priset av 16000:- Bath (ca3500:- svenska kronor). Ända sen jag var i Thailand för 12 år sen har jag längtat efter att åka tillbaka och handla skor. Eftersom jag har små fötter har jag svårt att hitta skor i Sverige. I Thailand var samtliga skor som var framme i affärerna i min storlek! I Kamala fanns det få affärer utan mest marknadsstånd så jag och Andreas åkte själva till Patong en kväll för att shoppa lite mer. Men jisses vad stort det hade blivit sen jag var där sist. Kände inte alls igen mej! Vi hittade iaf en skoaffär och kvällen var räddad. Hela 9 par skor fick jag med mej hem från detta underbara land med människor i "rätt storlek".


På julafton var det ett fullspäckat schema på hotellet. Dans runt granen,vattenaerobic till julmusik,Kalle Anka, julbord och julshow.

            

            

Utanför hotellets aktiviteter fanns det massor med utflykter man kunde göra, men dom flesta var med båt så jag och Alicia stannade hellre på hotellet medan Andreas,Albin och resten av gänget besökte bla. Freedom Beach och Phi-phi öarna (de senare var väldigt överreklamerade). Andreas var även en kväll med grabbarna på Kickboxning inne i Patong.

Vi besökte också "Fantasea" som var en upplevelse! En jättefin och stor fantasivärld där vi åt buffé från världens alla hörn, shoppade och gick på magisk show.


           

 Min favoritsysselsättning under semestern var helt klart alla behandlingar man kunde unna sej till bra priser direkt på stranden. Jag gjorde helkroppsscrub(400bath),oljemassage(300bath),manik

yr(200bath) och pedikyr(300bath). (100bath=22,2kr)


     

Vädret var underbart! Dom flesta dagarna var det halvmulet och det var tur det, för när solet tittade fram var det nästan för varmt. Albin som var i vattnet hela tiden brände sej på öronen,näsan och under ögonen trots solskyddsfaktor 50. Resten av oss klarade oss rätt bra. Såg inga temometrar men jag gissar att det var drygt 30 på dagen och ca 25 på kvällen. Perfekt för mej! Vill ha härlig värme även på kvällarna.. Det är väldigt fuktigt klimat där och det regnade en skur nästan varje dag.

Anledningen till hela resan var ju såklart det stora 50-års kalaset och som en extra bonus fick vi efter 25-år bevittna förnyelse av äktenskapslöften, allt detta skedde direkt på stranden!

       

Hemresan gick jättebra. Vi åkte ca kl.14 och Alicia sov 17-18 och kl.23-02 Albin sov ca.4 timmar i slutet och vi landade kl.20 lokal tid. Trots att barnen sovit några timmar så gick det ändå bra att lägga dom på hotellrummet (På Clarion hotell). Vi sov mycket gott, åt en supergod svensk frukost och åkte vidare till Kallax. Det var som vanligt skönt att komma hem! Sova i egen säng, äta norrgott på mackorna, dricka mjölk och duscha i svenskt vatten. Trots vårat hårda klimat är vi väldigt lyckligt lottade som har ett sånt fint och välordnat land.

   

Jag gillar verkligen Thailand och dess trevliga befolkning. Kommer garanterat att åka dit igen och förhoppningsvis dröjer det inte 12 år till nästa gång!

Av sarahw - 1 januari 2013 00:00

 

SKÅL!


      

Tro det eller ej, men vi var helnyktra  

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards