Direktlänk till inlägg 20 augusti 2013

Alicia drygt 2år

Av sarahw - 20 augusti 2013 08:51

       Trollungen har redan hunnit fylla " Tå år". Hon väger ca:13 kg , Klädstorleken är 86/92 och hon har ca:22 på fötterna. 8 tänder nere och 7,5 uppe. Favoritleksaken är fortfarande Goldenhunden som hon gärna går med i sin vagn.

Annars leker hon med det mesta: bilar,crossar,pussel, bollar och låtsasmat. På utvecklingssamtalet på dagis (strax före sommarlovet) sa dom att hon leker med allt och alla (en viss skillnad från Albin som var helt insnöad på en grej). Dom sa även att hon är väldigt självständig och har en stark egen vilja;-).

Hon är fortfarande rätt matglad och tycker om det mesta. Favoriten är "Hamburjer me ketsopen".Hon pratar massor och härmar allt. Albin tycker det är superkul så han hittar på en massa låtsasord. Just nu pratar dom mycket om "molosykkel" som kan betyda i pricip vad som helst. Favoritorden är just nu:"Få ja lutta" (lukta) "Tottis åskå komma med","Den är bjaa","slå av den, den är inge bjaa" (när vi lyssnar på musik), "kom nu så djaj vi", "kom å puzzla", "Ekonajs" (recognize), "Takk i maten" (tack för maten), Hon gillar den mesta musiken som vi lyssnar på samt en barnvisor och Lollo & Bernie sången såklart. Hon sjunger massor, men varje gång man försöker filma henne vill hon se på telefon och säger "Alicia då se". Just nu sjunger hon mest: En elefant balanserade.

Tandborstning är inge kul och vi får hålla fast henne för att få det gjort. Det är roligare att borsta själv! Dessvärre har hon börjat klättra ut spjälsängen och oftast klättrar hon ur den ett 20-tal gånger per kväll:-( och dom senaste tre veckorna har hon sovit oroligt från och till, vaknat och varit ledsen på natten. Men som tur är har hon somnat om rätt fort när man varit in och kramat om henne. Förutom igår natt då hon var superpigg redan kl.4:-(

På sommarlovet hennes (som varade i 5 veckor) sov hon till 8 och nu vaknar hon strax före 7 och vill ha välling. Har man tur på helgen så somnar hon om 1-2 timmar till. Sovtiden på dagen har det varit sisådär med under lovet. Även fast vi har åkt bil en del har hon inte kommit till ro, men dom säger att hon fortfarande sover bra ute på dagis på dagarna.

När vi var på väg till Luleå i Juli så kräktes hon i bilen igen.. Hon är väldigt åksjuk och det verkar bara bli värre för hon har även haft dom tendenserna på kortare svängar. Vi har varit tvungen att vända hennes bilstol och efter det går det hur bra som helst! Hon trivs superbra på dagis och vill gärna åka dit och: "Gunga, leka barnen, läsa saga å skotta me Fjedjik". Fredrik är favvofröken som tyvärr bara jobbar extra där. Hennes största kärlek är Jesper. Hon pratar jättemycket om honom, men så fort hon träffar honom blir hon jätteblyg och generad;-).Tutten är en kär favorit igen, men den får såklart bara användas vid sängdax. Pottan gillar hon att gå på och säger till då och då när hon vill besöka den. Vi föräldrar har varit dåliga på att träna och har henne alldeles för sällan utan blöja...

Den senaste tiden har hon blivit mammas flicka och blir superblyg när vi är borta någonstans och håller sej till mej och säger: "Det är min mamma" ungefär 100gånger;-P. Däremot är det inga problem att lämna henne någonstans. Så fort jag försvinner utom synhåll blir hon en helt annan person. För några veckor sedan sov hon hos min faster Marianne och det hade gått hur bra som helst trots att dom inte träffas mer än några gånger per år.Allt som oftast är hon jätteglad, men med en kort stubin. Det kan vända fort men det dröjer inte många sekunder så är hon sitt glada jag igen.

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sarahw - 10 augusti 2016 20:28

Årsdagen närmar sig och jag kämpar på med mina steg. Det är en väldig tur att jag satt upp en massa mål att sträva efter, annars vet jag inte hur det hade slutat.  Kommer ihåg en kväll ett par veckor efter olyckan, då jag låg och önskade att det va...

Av sarahw - 29 december 2015 23:42

Efter några smärre ångestattacker anlände vi till Umeå för att höra läkarna säga det jag redan visste.  Det är tur att kropp & själ sätts i chock, för skulle man ha varit som vanligt hade hjärtat gått sönder. Erika var den handlingskraftiga av os...

Av sarahw - 25 oktober 2015 23:27

Lördagen den 12 September vaknade hela familjen med ett leende på läpparna. Barnen klev upp och såg på barnprogram på tv medan jag och Andreas låg kvar i sängen ett tag. Andreas var taggad över dagens Nordcupstävling på Näverberget i Luleå och jag så...

Av sarahw - 11 oktober 2015 13:14

Av sarahw - 29 september 2015 10:34


Andreas & jag brukade granska alltför positiva saker kritiskt och säga " Om nåt verkar för bra för att vara sant, så är det oftast det".  Den sista tiden (före olyckan) har jag stött på bekanta som frågat -Vad gör du nu för tiden och hur mår du ? ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards