Av sarahw - 27 maj 2015 17:40

I våras när jag var sjukskriven från min träning så kom jag på den briljanta idén att bli kassör i byns idrottsförening. Till skillnad från många andra gillar jag mer verkstad och mindre snack. Då måste man lägga manken till och egagera sig. Både jag och Erika blev invalda i styrelsen och sen har vi i föreningen hunnit greja med en hel del. Bla. Startat upp en Facebook grupp, skaffat swish, arrangerat Sangis Marknad, anställt Kjell Morin, fixat en Majbrasa och sålt en hel hög med kakor. Det är både kul och slitigt att vara med i en förening.

Strax dags för ännu ett styrelsemöte!

Av sarahw - 21 maj 2015 22:03

Våran finaste kille med ett hjärta av guld: 122cm lång, 24kg lätt och 32 i skostorlek. Hans främsta intresse är crossar, mest på Youtube, men i år säger han att han ska satsa mer på körandet. Han cyklar allt han hinner och äälskar att åka slalom. I vintras fick vi äntligen honom att gå slalomskola ( han avskyr att göra nya saker). Efter att ha varit på första lektionen var han såld och nästa vinter ska Alicia få lära sig och sen är det bara att köpa skidor igen (typ 20 år sen sist;). Tror det blir ett kul familjenöje!

Det går fortfarande bra för Albin i skolan och på utvecklingssamtalet var det inget speciellt han behöver jobba med. Han är inte lika självkritisk och det gläder mig. Han är en riktig akrobat och i födeledagspresent fick han en riktigt bra studsmatta, så nu hoppas vi bara att den blir välanvänd.

För ca :1 år sedan fick han tungt att andas efter att ha varit på Cirkus och därefter bokade vi en tid för att kolla upp pälsdjursallergier. Det visade sig att han är mycket allergisk för katt, häst och lite midre för hund. Han fick bricanyl utskrivet, men behövde inte använda det så mycket första halvåret.. sen kom kylan och helt plötsligt fick han astma varje dag. I december fick han även sitt första falska kruppanfall. Han vaknade i panik mitt i natten och kunde inte andas. Jag förstod (på hostan) att det var krupp och inte astma men det var ändå obehagligt att se paniken i hans blick när han frågade om han skulle dö? Andreas var borta och vi hade bilen uppe och inne i garaget. Försökte lugna ner honom men kunde inte lämna honom för att hämta bilen så det slutade med att jag var tvungen att ringa ambulans. Innan den anlände hade andningen hade lättat ute i friska luften. Vi åkte in för att andas in adrenalin och så fick han en dos med Betapred. Det gjorde susen! Efter vintern har astman minskat igen och jag hoppas det håller i sig och att den växer bort som det i stort sett gjort för mig.

Av sarahw - 24 april 2015 18:26

Inte så mycket att orda om. Påsken är och förblir årets högtid. Kanonfint väder och massor med god mat. Röken som jag blev lovad i 30-års present har äntligen anlänt!

Av sarahw - 19 april 2015 21:51

En känslosam helg går mot sitt slut och för ovanlighetens skull hamnade jag här. Läste lite snabbt igenom min semestersammanfattning och kan snabbt konstatera att det här med bloggande och formulerande inte är min grej. Men så länge jag själv förstår vad jag menar får det väl duga;-).

Värt att notera är iaf att jag idag, från ett oväntat håll fick höra att jag är "underbar och har allt man kan önska sej!" Det lever jag länge på. Nu en tekopp och limpimakki med min psykolog till sambo.

Avslutar med en fin bild från 2011.

Av sarahw - 28 mars 2015 12:16

Tror det var för ca: 2,5 år sedan som vi började spåna inför denna resa med våra goda vänner Frida, Jesper, Agnes & Viggo. Vi har lagt ner en hel del tid att läsa på, hitta lämpligt flyg, hotell, hyrbil och planera våran bilrutt.

1 Mars: 10.00 avgick flyget från Kallax till Sthlm och precis som när vi var på väg till Thailand så kräktes Alicia i bilen på väg dit (tur att vi hade spyhinken redo). Efter 3 passkontroller åkte vi  (Kl.15.30) mot Fort Lauderdale. Flygresan tog 10.5 timmar och gick hur bra som helst. Vi såg mest film och vilade oss. Jag och Alicia hade det värre lyxigt och kunde ligga ner på våra säten (en fördel med att vara liten). När vi kom fram klockan ca:19 var det betydligt varmare än jag föreställt mej (ca:26grader). Började med att köa 2h i passkontrollen och sen ca:1h till bussen som skulle ta oss till hyrbilsgaraget. Vi hade först en plan att hyra en stor bil som vi skulle rymmas i alla 8. Men för att få plats med alla väskor hade vi varit tvungen att ha en 12sitsig minibuss som vi inte kunde köra med B-kort, så istället hyrde vi en större Ford medan Frida m.fam tog en lite mindre KIA. Tur vi valde den större modell, för vi hade inte precis packat lägg(4 stora väskor, 2 mindre, barnvagn och 2 bilbanstolar).

Första hotellet hade vi bokat hemifrån via Hotels.com : Quality Inn & Suites Airport i Fort Lauderdale

2 Mars: Efter frukosten gick vi en promenad i omgivningen. Konstaterade fort att landet var anpassat för att åka bil i. Stora väger och stora butiker. På kvällen åkte vi till Outleten: Sawgrass Mills, där vi inte shoppade någonting alls.. Kändes inte speciellt billigt, mycke med tanke på att dollarkorsen var ca: 8,70.

3 Mars: Checkade vi ut och åkte upp till Kissime, Orlando (Ca:30 mil). På vägen stannade vi till på Palm beach och badade, men där rådde det badförbud pga: Portuguese man-of-war jellyfish. Det var kul att bila runt och se omgivningarna. I många områden hade dom muddrat in vatten och gjort kanaler i hela bostadsoråden där alla hade varsin brygga.

På kvällen checkade vi in på Palms suites & Villas.

4 Mars: Viggo hade fått feber och kräkts under natten så medan han vilade sej på rummet så spenderade vi dagen vid poolen. På kvällen besökte vi några affärer i närheten. bla, Nike faktory store. Inga fyndpriser men Albin fick sej nya gympaskor iaf.

5 Mars: Besökte vi Sea World (Ca:11-19). Ett jättefint ställe! Mycket att se, rent, fräscht och trots att det var högsäsong så flöt allt på bra. Vi såg en både en delfin och späckhuggarshow. Just den dagen var det 33 grader och vindstilla, så man blev ganska trött av värmen.

6 Mars: Betydligt svalare väder. Knappt 20 grader på morgonen och vi tyckte det var perfekt för ett besök på Disney World (ca:10.30-21). Jag och Alicia hade bestämt oss för att fara till Magic Kingdom medan resten åkte till Epcot. Det finns totalt 4 parker ( Magic Kingdom=ursprungsparken, mer för midre barn. EPCOT= Vetenskap, Animal kingdom=Djur, Hollywood studios=Filmtema).

Allt var sjukt stort där, sjukt fint, sjukt mycket att se och desvärre sjukt långa köer..

Bara på Magic kingdom finns det 283 attraktioner. Direkt vi kom in började vi leta Elsa och Anna (Från Frost filmen). Promenerade runt i folkvimlet och hittade till slut det rätta stället. Efter att vi stått i kö i drygt 1.5h (mitt under lunchtid) var Alicia trött,hungrig och blev så blyg att hon valde att bara träffa Elsa. Vi skyndade sedan oss att köpa ett kalkonlår att gnaga på till lunch (salt och gott motför den söta frukostmaten). Alicia suktade efter en Elsaklänning och det tyckte jag att hon var värd efter hennes tålmodiga köande. Vi såg den stora paraden, gick i en träkoja och åkte båt i lilleputtlandet. Sen hade det hunnit bli middagstid och vi åkte tåg tillbaka till Epcot där vi sammanstrålade med resten av gänget. Det hade hunnit bli ännu kallare och alla frös som tusan medan vi letade matställen innan vi genomfrusna tog bussen till hotellet igen.

7 Mars: Hade planer på att stanna en natt till på samma hotell men det var fullt så vi bokade in oss på ett hotell i Orlando: Days Inn Orlando Airport Florida mall.

Tyvärr tog vi det sista rummet så Frida m.fam fick boka ett annat hotell. Efter hotellbytet åkte grabbarna till Daytona och såg Supercross medan tjejerna shoppade i Florida Mall. Där hittade jag en hel del fina kläder och skor åt Alicia. Efter shoppingturen åkte jag och lillgumman taxi till vårat inte så flådiga hotell i det inte så flådiga området. Vi var glada att vi kom fram och kunde låsa om oss. Under natten hördes det både knackningar på dörren och sirener.  Dagen efter visade det sej att någon blivit skjuten i en bil alldeles i närheten.

Grabbarna var mycket nöjda med supercrossen förutom att det varit ganska kallt. När dom kom tillbaka under natten var det endast 8 grader ute.

8 Mars: Den härliga värmen kom tillbaka och vi packade in oss i bilarna och åkte till St.Petersburg, Tampa:(32mil) La Quinta Inn Tampa Bay st. Peterburg.

9 Mars: Åkte till Clearwater beach. Härligt att bara vara efter de sista dagarnas aktiviteter. Vi badade, promenerade och åt en lunchpizza på stranden.

10 Mars: Badade i poolen på hotellet. Grabbarna besökte några av alla bilaffärerna som fanns i närheten.

11 Mars: Styrde kosan mot Naples (25mil). Vi stannade och badade på Sanibel Island på vägen. Underbart fint! Sen checkade vi in på resans mysigaste hotell: Fairways inn of Naples

12 Mars: Badade i hotellpoolen och grillade egna lunchburgare. På kvällskvisten åkte vi till Naples beach för att se solnedgången.

13 Mars: Det var tyvärr redan dags att åka vidare mot östkusten igen. Vi valde vägen genom Everglades nationalpark och spontanstannade för att åka speedboat i sumpmarken. Det var en höjdare för hela sällskapet!

Våran familj åkte till Miami: Provident Doral at the blue Miami.

Frida m.fam åkte till Homestead för att det skulle vara närmare Key West. Vi skippade att följa med dit pga. att det var ca:50mil att köra tur & retur på samma dag.

14 Mars: Vi bestämde oss iaf för att åka ut till Key Largo (20mil ToR) för att få se en del av broarna. Men det var inte speciellt sevärt.

15 Mars: Vi passade på att bada i den fina hotellpoolen innan vi åkte till Aventura Mall där Andreas storshoppade. På eftermiddagen åkte vi för att möta upp våra vänner igen på New point Miami:

16 Mars: Slappade vid poolen och åkte buss in till South beach på kvällen. Första stället vi besökte som var riktigt mysigt att strosa i.

17 Mars: Hade tänkt åka på ett lekställe där barnen hade fått hoppa i en Foam pit. Men Viggo hade drabbats av öroninflammation och var sängliggandes igen. Så istället tog vi en 5 km promenad in till "stan" i south beach.

18 Mars: Började packa ihop våra prylar och var i en lekpark i närheten. Åkte sen in till south beach och åt middag, medan Frida passade på att göra en drop in tatuering på Miami inc.

19 Mars: Checkade ut kl.11 och åkte till Aventura Mall för lite sista minuten shopping. Sen for vi vidare till Fort Lauderdale där vi blev bjuden på middag hos Åsa, Jason, Liam & Erik. Lämnade tillbaka hyrbilen och åkte mot Arlanda efter att flyget blivit ca:1h försenat. (flygtid hem 8,5h)

20 Mars: Anlände trötta till Arlanda ca:14.00. Men det gick ändå rätt bra att vänta på inrikesflyget som inte gick förrän 19.30 Ca:23.00 var vi hemma och det var underbart att krypa ner i sin egna säng!

Mat: Är sjukt besviken på frukostarna. Trots att det stod kontinental bestod den oftast av söt yoghurt, söta flingor, frallor, bagels, marmelad, kaffe/te, våfflor och ibland om man hade tur fanns det nån enstaka färsk oskalad frukt och äggröra. Det blev en hel del luncher på Mc Donalds pga. prisvärdheten. Deras grillade kycklingwrap är jättegod så den skulle jag kunna äta varje dag. Vi åt några goda kötträtter på Texas Longhorn. I galleriorna fanns det hyfsat billiga Food court där vi åt en del kinamat. Frozen yoghurt på Tutti frutti smakade som mjukglass och det fanns massor med smaskiga tillbehör såsom färska bär och smågodis. 3 stora glassar för ca:200:-(som hittat;-)

Shopping: Fick ihop en del, men det var inga direkta fynd eftersom dollarkursen var ca:8,60. Köpte kläder till barnen på GAP. Andreas shoppade på GAP, O´neal och Banana republic. Jag hittade mej några plagg på  Zara, H&M (!), Sears och Nike. Kände mej inte alls färdig med shoppingen och borde ha kollat på åtminstonde ett par Jeans.

Aktiviteter: Vi hann inte göra allt som vi ville, men är ändå nöjda med det vi prioriterade. Trots att det ex. kostade närmare 4000:- för en familj på 4st att gå in på Disney Wold (en park,en dag) så kändes det värt det.

Vi ville inte ha för många aktiviteter inbokade för att bara förflytta oss mellan de olika hotellen tog flera dagar och sen ville vi ju hinna slappa och bara njuta av sol & bad.

Saker vi prioriterade bort: Kennedy space center, Hockeymatch, Buschgarden, Skyzone. Universal studios och en båttur till Bahamas.

Bästa: Vädret! Med undantag för 2 dagar så hade vi drygt 30 grader på dagen och ca:26 grader på kvällen. Över förväntan! Jag verkligen älskar härliga ljumma kvällar som vi sällan får uppleva i Sverige. Uppskattade även de Karibiska stränderna med härligt vit sand. Kul att bila runt och verkligen få Uppleva!

Sämsta: Två dagar innan vi åkte fick jag en låsning vänstra höften som bara blev värre under resan, som resulterade i att jag inte tränade en enda gång.När jag kom hem visade det sej att jag gått så länge med låsningen att det blivit en imflammation på båda sidorna:-(

Jag var rätt avis när Andreas kilade ner till gymmet var och varannan dag..

Sammanfattningsvis:

Innan vi åkte tänkte jag att 3 veckor skulle kännas länge, men jag hade nog kunnat stanna ett par veckor till för att hinna med fler aktiviteter och några extra dagar i Naples som var jättefint!

Jag trodde även att det skulle vara lite högre standard och säkerhet, med tanke på att man hört hur vanligt det är med stämningar.Fast man förstår ju iofs att 7% i moms inte räcker till Svensk 25%:ig standard.

Jag (vi) är jättenöjda med resan, men  i slutändan tycker nog jag att det kostade lite mer än det smakade.

Av sarahw - 28 mars 2015 12:09

Det blev inget av dagens planer eftersom jag inte mår något vidare. Så medan resten av familjen är på isracing tänker jag bara vila mej i form. Jag har alltså all tid världen och sitta här och dokumentera!

Av sarahw - 26 februari 2015 19:07

Förutom att jag har massor med jobb kvar, packning, träningspass och BP-kvartal så hotar Norwegian med strejk i helgen, dollarkursen är högre än någonsin och en kundrecension från första hotellet säger att det luktar blöt hund på rummen.

Det kommer att bli Great!

Av sarahw - 28 januari 2015 11:21

Mindre godispåsar sprider sig.

Trenden med mindre godispåsar har gjort succé och sprider sig bland mataffärer över hela landet. Nu har även storleken på läskburkar och chipspåsar börjat krympa. Vi proppar i oss 17 kilo godis och dricker 70 liter läsk om året per svensk.

– Det visar hur galet det är med förpackningar som blivit allt större de senaste decennierna, säger Sara Ask, legitimerad dietist.

Svensken är en riktig gottegris och vi fyller gärna vår påse själva. En dryg fjärdedel av allt godis som äts i Sverige är lösviktsgodis. Dessutom äter vi allt mer godis, faktiskt mest av alla länder i världen med våra 17 kilo per person och år, enligt SCB. 1960 var motsvarande siffra knappt 7 kilo godis. Därtill dricker vi ungefär 70 liter läsk per svensk om året.